امید روز

۱۴۰۳-۰۱-۲۵ ۲۰:۱۰

سریال تکراری اختلال در اینترنت

کاربران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز ۴ بهمن حداقل ۱۰ مورد و به طور میانگین هر ۳۱ روز یک اختلال اینترنتی را تجربه کرده اند.

درواقع به علل گوناگون طی امسال شاهد اختلالات متعدد بودند. طی این اختلالات، گاهی شاهد واکنش از سوی متولیان بودیم که علت را اعلام می‌کردند و گاهی هم بدون کمترین واکنشی از سوی وزارت ارتباطات و معاونت‌های آن، شبکه به حالت عادی برمی گشت. طی اتفاقات گذشته، همیشه کارشناسانی که با همشهری گفتگو می‌کردند بروز اختلال یا قطعی اینترنت را عادی می‌دانستند که در سراسر دنیا رخ می‌دهد. اما در ادامه، بر غیرعادی بودن تکرار اختلالات و همچنین طولانی شدن بازگشت شبکه به شرایط عادی تاکید می‌کردند. به عبارت دیگر، در نظر گرفتن ظرفیت‌های جایگزین تا زمان برقرار شدن ارتباطات، انتظاری است که کاربران از جمله مردم عادی، کسب و کار‌ها و مراکز دولتی دارند.

۲ بار اختلال طی ۴ روز

روز یکشنبه گذشته، کاربران در ساعات میانی روز اختلال سنگینی را تجربه کردند. پس از آنکه شبکه به حالت عادی بازگشت، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که اختلال اینترنت که به دلیل قطعی فیبر نوری در کشور گرجستان رخ داده بود، به حال عادی بازگشت.

این شرکت در سایت خود نوشت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، قطعی لینک بین‌الملل از مسیر‌های ورودی فیبر نوری گرجستان از ساعت ۱۱:۳۲ دقیقه آغاز و در ساعت ۱۴:۵۲ دقیقه به پایان رسیده است.

بنابر اطلاعیه زیرساخت، «در این مدت زمانی، ترافیک بر روی ظرفیت‌های بین الملل از مسیر‌های دیگر توزیع شد» و این در حالی است که کاربران اختلال شدید را «در این مدت زمانی» تجربه کردند.

اما این پایان ماجرا نبود و روز چهارشنبه گذشته، یکبار دیگر همین داستان تکرار شد. زیرساخت اعلام کرد: «به دلیل تکرار مجدد قطعی فیبر نوری در خاک گرجستان تعدادی از لینک‌های بین‌الملل ورودی به کشور از این مسیر دچار قطعی شده است. در همین راستا شرکت ارتباطات زیرساخت از لحظه رصد این اختلال، اقدامات فنی به منظور تامین پهنای باند مورد نیاز کشور از دیگر مسیر‌های جایگزین را به اجرا درآورده است که متعاقبا اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.»

منطقه شمالی، متهم اصلی

یک مرور ساده در اطلاعیه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت نشان می‌دهد که لینک‌هایی که از شمال کشور وارد می‌شوند به عنوان متهم اصلی قطع لینک‌های ارتباطی مطرح می‌شود.

اختلالات یکشنبه و چهارشنبه گذشته آنطور که زیرساخت اعلام کرده به علت قطع فیبر نوری در خاک گرجستان بوده است. ۲۰ آبان هم شاهد اختلال جدی دیگری بودیم که منشا آن ارمنستان اعلام شد. همچنین طی تکرار تجربه‌های پیشین، اعلام نام این دو کشور جالب توجه بوده است. قطع اینترنت در ۱۲ آبان هم با منشا گرجستان اعلام شد.

با این اوصاف، مسئولان می‌توانند علت را از این منظر مورد توجه قرار دهند و جلو تکرار این اتفاق را بگیرند

اختلال، عادی؛ آماده نبودن، غیرعادی

آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، شرکتی که به عنوان یکی از ارائه دهندگان اینترنت شناخته می‌شود، قطع اینترنت، قطع لینک، قطعی کابل یا فیبر (fiber cut) را اتفاق عجیبی نمی‌داند.

به گفته کریم بیگی، «عجیب این است که بر اساس بعضی از قوانین غیرمعمول، توسعه ظرفیت اینترنت مشروط و محدود باشد و ظاهرا به مجوز‌های خاص نیاز داشته باشد».

او تاکید می‌کند که «طبیعی است شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت ارتباطاتی (telco) و یک اپراتور اصلی و کلیدی ارتباطی دوست دارد یک سرویس با ثبات، ارزان و با کیفیت ارائه دهد تا پاسخگوی همه نیاز‌های پهنای باند کشور باشد».

مدیرعامل شاتل موبایل آماده نبودن برای اتفاقاتی که وقوع آن، هر لحظه محتمل و قابل پیش‌بینی است را غیر عادی می‌داند و می‌گوید: «به عبارت دیگر، ما باید در زمان قطعی، برای جایگزین کردن ظرفیت‌ها از مسیر‌های دیگر آمادگی کامل داشته باشیم.».

۱۴۰۲، هر ۳۱ روز یک اختلال

در حالی که مسئولان در مواردی علت اختلال در اینترنت را توسعه شبکه اعلام کرده اند، اما آنچه اتفاق افتاده، نارضایتی کاربران است.

کاربران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز ۴ بهمن حداقل ۱۰ مورد و به طور میانگین هر ۳۱ روز یک اختلال اینترنتی را تجربه کرده اند./همشهری آنلاین

‫۰/۵ ‫(۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو