امید روز

۱۴۰۳-۰۷-۲۷ ۱۲:۱۵

علیرضا پور ابوقداره، دانشمند برجسته ایرانی در جمع ۲ درصد برتر محققان جهان

با توجه به ارزیابی‌های اخیر دانشگاه استنفورد و بر اساس داده‌های «الزویر»، علیرضا پور ابوقداره، عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، به عنوان یکی از برترین دانشمندان 2 درصد جهان در سال 2024 معرفی شد، نشان‌دهنده تلاش‌های پیوسته وی در زمینه تحقیق و توسعه در حوزه غلات است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری امید روز – علیرضا پور ابوقداره، عضو هیئت‌علمی این موسسه، در سپتامبر ۲۰۲۴ در فهرست برترین محققان جهان قرار گرفت. این لیست بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده توسط دانشگاه استنفورد و داده‌های موجود در نمایه استنادی «اسکوپوس» تهیه شده است.

پور ابوقداره، که دارای مرتبه علمی استادیاری است، در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ مدرک پسادکتری در رشته اصلاح نباتات از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران شده است. این موفقیت نشان‌دهنده تسلط و تخصص وی در زمینه تحقیقات غلات و تلاش‌های مستمر او در این حوزه می‌باشد.

بر اساس گزارش اخیر «الزویر»، ۱۶ پژوهشگر از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) نیز در جمع دو درصد برتر پژوهشگران جهانی قرار دارند. این افزایش در تعداد پژوهشگران برتر نسبت به سال گذشته، که فقط ۱۰ نفر از این سازمان در این فهرست بودند، نشان‌دهنده کوشش‌های مستمر محققان در بهبود کیفیت تحقیقات کشاورزی است.

گزارش جدید «الزویر» همچنین حاکی از این است که در مجموع ۲۵۰۳ پژوهشگر از ایران در میان دو درصد برتر پژوهشگران جهان قرار گرفته‌اند. این ارزیابی به دو صورت انجام می‌شود: فهرست «عملکرد سالانه» که داده‌های سال ۲۰۲۳ را بررسی می‌کند و فهرست «عملکرد شغلی» که بر اساس عملکرد پژوهشگران از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ تعیین می‌شود.

این نظام ارزیابی پژوهشگران به بررسی تعداد و نسبت استنادهای دریافتی از سوی آنها پرداخته و به شناسایی دو درصد برتر می‌پردازد. روش‌شناسی این نظام ارزیابی ابتدا توسط پژوهشگران دانشگاه استنفورد معرفی شده و اکنون با همکاری انتشارات «الزویر» و بر پایه داده‌های اسکوپوس به روزرسانی می‌شود. در این سیستم، داده‌های انتشاراتی و استنادی در ۲۲ زمینه موضوعی و ۱۷۴ زیرموضوع مورد تحلیل قرار می‌گیرد. پژوهشگرانی که بیشترین تعداد و نسبت استنادها را دریافت کرده‌اند، به عنوان برترین پژوهشگران شناخته می‌شوند.

‫۰/۵ ‫(۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021